آمار مطالعه و کلیت کتاب

آمار مطالعه و کلیت کتاب

دانستن آمار مطالعه و چاپ کتاب ایرانیان، شمارگان کتاب و شمار کتاب خانه ها در کشوری که مهد تمدن و فرهنگی کهن است، چیزی جز افسوس نصیبمان نمی کند. این اندوه ریشه دارتر می شود اگر این ارقام کتابخوانی و چاپ کتاب را با برخی دیگر از کشورها مقایسه کنیم، به ویژه وقتی مطمئن باشیم سهم آنان از تاریخ علم و اندیشه در برابر تاریخ پرافتخار ما در کتابخوانی و چاپ کتاب، مثال پیاله و دریاست. در این غصه، همه ما به نسبت کوتاهی هایمان نقش داریم و برای زدودن این افسوس، وظیفه. هفته کتاب و کتاب خوانی غنیمتی است از فرصت برای چاره اندیشی در موضوع کتابخوانی و چاپ کتاب و اینکه بیاموزیم چگونه مهربان تر از گذشته با کتاب ها و برای چاپ کتاب رفتار کنیم. مقاله حاضر نیز به همین بهانه رخ نشان داده است
کتاب ها مثل آدم ها هستند.
بعضی از کتاب ها در زمان چاپ کتاب ساده لباس می پوشند و بعضی لباس های عجیب و غریب و رنگارنگ دارند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها برای ما قصه می گویند تا بخوابیم و بعضی قصه می گویند تا بیدار شویم.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها تقلب می کنند. بعضی از کتاب ها دزدی می کنند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها به پدر و مادر خود احترام می گذارند و بعضی حتی اسمی هم از پدر و مادر خود نمی برند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها پرحرفند، ولی حرفی برای گفتن ندارند و بعضی ساکت و آرامند، ولی یک عالم حرف گفتنی در دل دارند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها بیمارند، بعضی از کتاب ها تب دارند و هذیان می گویند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها کودکانه و لوس حرف می زنند و بعضی از کتاب ها فقط غُر می زنند و نصیحت می کنند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها دوقلو یا چند قلو هستند. بعضی از کتاب ها پیش از تولد می میرند و بعضی تا ابد زنده هستند.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها سیاه پوستند، بعضی سفیدپوست و بعضی زردپوست یا سرخ پوست.
در چاپ کتاب بعضی از کتاب ها هر چه دارند، از دیگران گرفته اند و بعضی از کتاب ها هر چه دارند، به دیگران می بخشند.
شگفت انگیزترین کالای جهان
اغراق نکرده ایم اگر بگوییم کتاب و چاپ کتاب ، شگفت انگیزترین کالای جهان است؛ اگرچه بر خلاف همه چیزهای باارزش، فراوان و دست یافتنی باشد. در تبیین این جمله باید گفت در پرتو عمر که باارزش ترین گوهر هستی ماست، تصاحب هر جواهرِ گران بهایی امکان پذیر است، ولی با هزینه هیچ جواهری، نمی توان لختی از عمر رفته را بازگرداند یا ساعتی اندک از زمان خرید. شگفت انگیزی کتاب و چاپ کتاب از آن روست که «با پرداخت چند قطعه پول ناچیز، می توان تجربه های تمام عمر بزرگ ترین خردمندان جهان را در اختیار گرفت؛ کتاب و چاپ کتاب ، عمر دوباره است.» ازاین رو، با صراحت می توانیم بگوییم هر کتابی که به خانه می بریم، دانشمندی است که به خدمت برگزیده ایم.
انیس گنج تنهایی
اگر بازجویی خطا از صواب نیابی یکی هم نشین چون کتاب
یکی هم نشینی است پاکیزه دل نه بدخواه مردم، نه پیمان گسل
بُوَد سوی آزادگی رهنمون کند مرد را دید و دانش فزون

انسان، بی دوست تنهاست و انسان تنها، قرین غصه و غم. در همراهی با دوست، لحظه ها به شادی می گذرد و تلخی ها به شیرینی جای می دهد. اما کدام دوست لایق هم نشینی با لحظه های گران قدر ماست؟
درون پر ز معنا، زبان پر ز پند نیارد زیان و نخواهد گزند
به دانش گشاید زبان تو را برافروزد این پاک جان تو را
روان دارد از تیرگی ها به دور کشاند ورا تا به اقلیم نور
گشاید به دانا همه راز خویش ز نادان نهان دارد آواز خویش
دهد از سخن، جان و دل را فروغ همه راست گوید، نگوید دروغ
چنین هم نشین گر به دست آوری نشاید که بگذاری و بگذری

کتاب و چاپ کتاب ؛ ضرورتی انکار ناپذیر
قطع جیبی
در عصر ما، دنیای کتاب ها و چاپ کتاب افزون بر گستردگی موضوع و محتوا و شمارگان، از تنوعی چشم گیر در شکل، رنگ، طراحی و اندازه نیز برخوردارند. اگرچه امروزه در چاپ کتاب قطع و اندازه کتاب ها از قاعده منظمی پیروی نمی کند، ولی روزگاری نه چندان دور در چاپ کتاب ، حجم و قطع هر کتاب، هدفی خاص را در خود پنهان داشت. برای مثال، معروف است برخلاف قطع پالتویی در چاپ کتاب که برای پخش کتاب در سطح وسیع در نظر گرفته شده بود، در چاپ کتاب قطع جیبی برای مخفی کردن کتاب به وجود آمد. این نوع چاپ کتاب ها ابتدا در هلند و در اواخر قرن شانزدهم رخ نشان دادند. آن روزها که بازار تفتیشِ عقایدِ کلیسا و حبس و مجازات نویسندگان کتاب هایی که از نظر کلیسا ممنوع شمرده می شد، رواج داشت، یک ناشر هلندی به فکر پیدا کردن روشی برای چاپ کتاب و انتشار این کتاب ها افتاد و قطع جیبی را روانه بازار ساخت که می شد به راحتی در لباس پنهان کرد. قطع های دیگر نیز در چاپ کتاب هر کدام فلسفه وجودی خاص خود را داشتند.

هدف ما در چاپ کتاب بلکه چاپ کتاب ارزان است.
با چاپ کتاب ارزان و باکیفیت مشتری های بیشتری به اعتماد خواهند کرد و اکنون همین امر چاپ کتاب ارزان و عالی باعث اعتماد گسترده نویسندگان و … کشور به انتشارات ما نشر آپریس شده است.
چاپ کتاب ارزان باید با تداوم و با کیفیت باشد.
همه ناشرین باید در زمینه چاپ کتاب ارزان باهم همگام باشند و در راه چاپ کتاب ارزان قدم بردارنند که چاپ کتاب ارزان و با کیفیت خود باعث رشد چشمگیر فرهنگ کتابخوانی خواهد شد.

گذاشتن باسخ