مراحل چاپ کتاب

مرحله‌ی اول : تنظیم قرار داد برای چاپ کتاب

در این مرحله بین نویسنده/مترجم و ناشر قراردادی منعقد می شود. البته برای دوستانی که در شهرستان هستند و برای آنها تردد در دفتر انتشارات مشکل است شرایطی مهیا می باشد و می توان غیر حضوری قرارداد را منعقد کرد. البته بصورت حضوری یا غیر حضوری حتما اطلاعات مفصلی در اختیار مولفین قرار داده میشود تا آگاهانه تر نسبت به چاپ آثارشان اقدام نمایند.

مرحله‌ی دوم : تایپ و صفحه آرایی کتاب

در این مرحله متن آماده شده توسط مولف به تایپیستی که در زمینه تایپ کتاب تخصص دارد داده می شود. و تایپیست هم با توجه به سایز کتاب، که معروفترین آنها عبارتند از (جیبی ،رقعی، وزیری و رحلی ) می باشد صفحه آرایی می کند و چک پرینتی به مولف ارائه می گردد، تا چنانچه ایرادی هست مرتفع گردد ( البته ممکن است با صلاحدید ناشر و مولف متن صفحه آرایی شده به ویراستار ارجاع داده شود تا از نظر فنی و ادبی اصلاح گردد )

مرحله‌ی سوم : ‎تعیین عنوان کتاب

دوستان عزیز یکی از برجسته ترین شاخص های کتاب عنوان آن است متاسفانه به آن کمتر توجه می شود حتما در انتخاب عنوان کتاب نهایت دقت را ملاحظه فرمایید تا خواننده به راحتی بتواند از عنوان کتاب به موضوع کتاب پی ببرد.

‎سخن ناشر ( در بسیاری از مواقع پیش آمده مولفین با چه مشقتی متن را فراهم کرده اند ،وقتی از آنها عنوان کتاب را هنگام عقد قرارداد می پرسی میگن هنوز به اسمش فکر نکردیم!)

‎( گاها پیش آمده موضوع کتاب رمان است اما عنوان آن بیشتر به کتاب شعر میاد و بر عکس پس لازم است برای کتابتان چندین اسم در نظر بگیرد . واز نظرات دیگران نیز بهره مند شوید )

مرحله‌ی چهارم : ‎طرح جلد کتاب

این مرحله از اهمیت به سزایی برخوردار است لذا لازم است مولف و طراح انتشارات در این مرحله با هم تبدل نظر بیشتری کنند . و مولف می بایست در چند سطر کتاب را در پشت جلد به مخاطب معرفی کند.

‎سخن ناشر( من این موضوع را در نمایشگاه بین المللی بارها تجربه کرده ام  کتابی با طرح جلد گیرا و محتوای ضعیف فروشش از کتابی با

(محتوای قوی و طرح جلد ضعیف بیشتر بوده)

مرحله‌ی پنجم : دریافت فیپای کتاب

درباره فیپای کتاب توضیح داده شد . بعد از صدور فیپا مولف می تواند از طریق سایت ( www.nlai.ir) با انتخاب گزینه جستجوی کتاب فیپای کتاب خود را مشاهده نماید.

مرحله‌ی ششم : دریافت مجوز کتاب

‎پس از صدور فیپای کتاب فایل نهایی کتاب به ارشاد جهت دریافت مجوز ارسال می شود.

مرحله‌ی هفتم : تهیه فیلم و زینک متن و جلد کتاب

البته اگر کتاب بصورت دیجیتالی چاپ شود نیازی به تهیه زینک ندارد چنانچه کتاب افست چاپ شود از متن و جلد کتاب زینکی را تهیه می کنند

‎زینک چیست: ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ افست از آن استفاده می‌شود.

مرحله‌ی هشتم : چاپ متن و جلد کتاب

‎پس از تهیه زینک در لیتوگرافی جهت چاپ، به چاپخانه ارسال می شود.

مرحله‌ی نهم : انتخاب سلفون و یووی

در این مرحله جهت جلوگیری از خط و خش معمولا روی جلد یک پوششی از سلفون و یا مواد شمیایی بصورت مات یا براق می کشند که برای محافظت از جلد کتاب بسیار مثمره ثمر است. (انواع پوشش های جلد کتاب)

مرحله‌ی دهم : صحافی کتاب

صحافی مرحله پایانی و آماده سازی کتاب می باشد که در آن پس از  عمل تا و ترتیب فرم های چاپ شده متن کتاب بوسیله چسب سرد و یا گرم به جلد وصل می شود (البته روش های متنوع و متعددی در صحافی وجود دارد